Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

7 Kasım 2021 Pazar

DEĞİŞKEN GEOMETRİLİ TURBOŞARJ (VGT: VARIABLE GEOMETRY TURBOCHARGER)

 Hareketini egzoz gazının dışarı çıkma basıncından alan ve küçük hacimli motorlardan daha yüksek güç elde edilmesini sağlayan pompalara turbo denir. Türbin ve kompresor olmak üzere iki çeşit pervaneden oluşur.  Turbo türbinine giren havanın kanatçıklar sayesinde  motorun devir gücüne bağlı olarak türbin pervanelerini yönlendirmesine ise değişken geometrili turbo denir. 

Turbolara baktığımız zaman boyut olarak büyük turbolar ve küçük turbolar olarak ayrım yapabiliriz. Ancak her boyutun avantajları olduğu gibi dezavantajları da mevcut. Büyük boyutlu turbolarda yüksek devirlerde daha fazla güç elde edilir ancak düşük devirlerde turbo lag(gaza basılmasıyla turbonun başlaması arasında geçen süre) arttığı için daha verimsiz bir turbo kullanımı oluşmaktadır.  Tam tersine küçük boyutlu turbolarda ise düşük devirlerde daha verimli bir kullanım mevcuttur. Yüksek devirlerde ise verimli bir şekilde güç elde edilemiyor. 

Tam bu noktada ise mühendisler tarafından geliştirilen farklı bir turbo devreye giriyor. Değişken geometrili turbo bu iki farklı boyuttaki sistemi tek bir sistem üzerinde birleştirmeyi amaçlamaktadır. Bunu türbindeki küçük kanatçıklar sayesinde yapmaktadır.  Kanatçıkların açı değişimine bağlı olarak içeri alınan hava artıyor ve azalıyor böylece daha verimli bir kullanım ortaya çıkıyor. Düşük devirlerde kanatçıklar kapanıyor, gazın akış hızı artırılıyor ve daha yüksek basımç ve güç elde ediliyor. Yüksek devirlerde ise tam tersi kanatçıklar açılıyor, akış hızı düşürülüyor ve yüksek basıncı sağlamaya devam ediyor. Bu sayede turbo lag azalıyor, elde edilen tork miktarı artıyor ve daha az yakıt harcanıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder