Havacılıkta pas geçme iniş tam olarak sağlanamayacak durumdaysa uçağın ve yolcuların emniyeti açısından oldukça önemli bir prosedürdür. Missed Aproach denmesinin yanı sıra Go Around olarak da bilinir. Türkçe de ise pisti pas geçmek olarak kullanılabilir. Son yaklaşma esnasında herhangi bir anda pilot inişi emniyetsiz görürse pisti pas geçebilir. Peki bu emniyetsiz durumlar neler olabilir?
Stabil
olmayan yaklaşma; Rüzgarın hamleli olması veya şiddetinin yüksek olması nedeniyle
uçak son yaklaşma esnasında stabil olmayan bir durumda olabilir. Bu durumda
uçağın kontrolü oldukça zorlaşır. Eğer pilot stabil bir iniş yapılamayacağını
hissederse pisti pas geçebilir. Her uçağın belirli bir karşı rüzgar, kuyruk
rüzgarı ve cross (yan) rüzgar limiti vardır. Yolcu uçaklarında bu limitler
oldukça yüksek olsa da zaman zaman bu limitlere yaklaşıldığı veya aşıldığı
görülebilir. Bu gibi durumlarda pilotlar değerlendirme yaparak inişten
vazgeçebilir.
Pistte inişe
engel bir nesne olması; tüm uçuş safhalarında pilot ve kule iletişim halinde
olsa da iniş esnasında son anda dahi pist üzerinde beklenmedik bir durum
oluşabilir. Piste kuleden habersiz bir uçağın girmesi, bir yer aracının piste
izinsiz girmesi veya köpek gibi canlı bir hayvanın piste girmesi gibi. Bu gibi
durumlarda pistte beklenmedik bir durum olduğunu gören kule pas geçme talimatı
verebilir ya da pilot böyle bir durumla karşılaştığında pas geçme prosedürünü
uygulayabilir.
Pas geçme
prosedürü nedir?
Pilotun
yukarıdaki sebeplere bağlı olarak inişten vazgeçip tekrar tırmanmaya başlayarak
uyguladığı prosedüre pas geçme prosedürü denir. Bu prosedürde kullanılacak
irtifalar meydan chartlarına bağlı olarak değişiklik gösterebilir. Pilot ilk
olarak uçağı güvenli bir irtifaya tırmandırmak zorundadır. Hemen kule ile
haberleşme sağlanarak pas geçme sebebi bildirilmelidir. Duruma göre kule ile
haberleşilerek tekrar yaklaşma yapılabilir ya da başka bir meydana divert
edilebilir.
Pas Geçmek
Neden Önemli?
Pilotlar
pisti pas geçtiğinde yolcular veya halk arasında yapılan ilk yorumlar pilotun
acemi olduğu veya inişi beceremediği gibi bilinçsiz yorumlar olabilir. Ancak
tam tersine pas geçmek iyi bir pilotun tehlike anında tereddütsüz uygulaması
gereken bir prosedürdür. Pisti pas geçmek yoğun bir iş yüküne neden olabilir.
Hem uçağı kontrol edip tekrar trafik patternine girmek hem de kule ile
haberleşmeye çalışmak ve aynı zamanda yolculara bilgi vermeye çalışmak aynı
anda yapılması gereken işlerdendir.
Tüm bu iş
yüküne rağmen bazen emniyet açısından en doğru olanı pisti pas geçmektir. Çünkü
havacılık riskin sıfıra indirilmesi gereken bir sektördür ve en ufak emniyetsiz
durumda risk alınmadan prosedürler uygulanır.
Bazı
kaynaklarda “Go Around” ve “Missed Aproach” terimlerinin yanı sıra “Touch and
Go” terimi de kullanılabilir. Touch and Go denildiği zaman uçağın piste
tekerlerinin değdikten sonra kalkıştan vazgeçip tekrar tırmanmaya başlaması ve
pas geçme prosedürü uygulaması düşünülmelidir.
x
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder